Monday, December 23, 2013

APA ADA DENGAN NAMA SAMARAN?



Menulis menggunakan nama samaran / nama pena / laqab dan lain2 yang bukannya nama sendiri tidaklah bererti si penulis seorang yang pengecut atau munafik atau apa saja sangkaan2 buruk yang lain.

Aku ada terbaca serangkap kata Sasterawan Negara, Dr. Baha Zain bahawa zaman dahulu para penulis kita (Melayu) banyak menggunakan nama samaran kerana yang penting bagi mereka adalah idea yang dikemukakan dan bukannya diri sendiri. Namun berbeza dengan zaman kini.

Hal ini aku nyatakan kerana beberapa waktu lepas ada terbaca sebuah tulisan seorang yang terkenal juga (zaman ini zaman mudah menjadi terkenal) di FB yang menyatakan penulis yang tidak diketahui identiti "di zaman penuh fasad ini, sama ada sang penulis itu baik hati tetapi sangat pengecut, atau berniat jahat tetapi bijak memangsakan massa."

Semoleknya tidaklah perlu kita terlalu menyesakkan benak dan kotak fikir kita dengan andaian2 dan sangkaan2 negatif. Semua kita dikurniakan akal, dengarkan atau baca, lalu menganalisa lantas pilih yang terbaik. Tinggalkan yang buruk, ambil yang baik2. Buang yang keruh, ambil yang jernih. 

Sungguh berapa banyak kata2 hikmah yang kredit dihujungnya pergi kepada Anonymous.

 


No comments: