Sunday, February 7, 2010

AL ISTI'DAD LI YAUMIL MA'AAD - LIL IMAM IBN HAJAR

Bab 3 Perkara

Bismillah


Diriwayatkan* daripada Nabi SAW sabdanya: "Barangsiapa berpagi-pagi mengeluh tentang kesempitan hidupnya (dunianya), maka ia seolah-olah mengeluhkan Tuhannya (mengkritik Tuhannya). Barangsiapa yang berpagi-pagi merasa dukacita tentang urusan dunianya, maka seolah-olah memarahi Allah. Barangsiapa yang merendahkan diri kepada seorang kaya untuk memenuhi hajatnya, maka telah hilang dua pertiga agamanya”.


Daripada Abi Bakr As-Siddiq r.anh: “Tiga perkara yang tidak akan diperolehi dengan tiga perkara; kekayaan dengan angan-angan, kemudaaan dengan mewarnakan uban dan kesihatan dengan pengubatan”.

Ertinya, sekalipun sembuh dengan berubat, namun kesihatannya tidak lagi sama seperti sebelum sakit itu.


Daripada Umar r.anh: “Bagusnya pergaulan dengan manusia separuh daripada aqal (kecerdikan), bagusnya soalan separuh daripada ilmu, bagusnya pengurusan (tadbir) separuh daripada kehidupan”.


Daripada Utsman r.anh: “Barangsiapa meninggalkan dunia dicintai Allah; barangsiapa meningggalkan dosa, para malaikat mencintainya; barangsiaa meninggalkan ketamakan kepada milik kaum muslimin akan beroleh cinta mereka”.


Daripada Ali kwj: “Seandainya engkau menginginkan nikmat dunia, maka cukuplah Islam sebagai nikmat bagimu; jika engkau mencari kesibukan maka cukuplah ketaatan sebagai kesibukanmu; jika engkau mengharapkan nasihat, maka cukuplah maut sebagai penasihat bagimu”.


Daripada Ibn Mas’ud r.anh: “Betapa ramai orang yang beroleh ni’mat namun berupa istidraj. Berapa ramai pula yang beroleh pujian, namun sebagai ujian. Betapa ramai lagi yang ditutup dosa-dosa mereka sehingga tertipu dengannya (sehingga menjadikan berterusan melakukan dosa)”.


Daripada Nabi Dawud a.s: “Diwahyukan di dalam Zabur: “Menjadi hak ke atas seorang yang beraqal untuk tidak menyibukkan dirinya selain pada tiga perkara: “Berbekal untuk hari kemudian (akhirat), mencari keperluan untuk kehidupan dan mencari kenikmatan pada yang dihalalkan”.


Daripada Abi Hurairah r.anh katanya bahwa Nabi SAW bersabda: “Tiga perkara yang menyelamatkan dan tiga perkara yang membinasakan; tiga perkara yang menaikkan darjat dan tiga perkara yang menghapuskan dosa-dosa:


Adapun tiga yang menyelamatkan adalah:

  1. Takut kepada Allah ketika berseorangan atau di tengah keramaian
  2. Bersikap sederhana (al-qashdu) di waktu faqir atau kaya
  3. Berlaku adil ketika redho atau murka


Adapun tiga yang membinasakan adalah:

  1. Bakhil yang terlampau
  2. Hawa nafsu yang dituruti
  3. Bangga dengan pendapat sendiri


Adapun tiga perkara yang mengangkat darjat adalah:

  1. Menyebarkan salam
  2. Memberi makan (orang yang kelaparan)
  3. Bersolat malam di waktu manusia tidur


Adapun tiga yang menghapus dosa-dosa adalah:

  1. Menyempurnakan wudhuk pada malam yang sangat sejuk
  2. Melangkahkan kaki untuk bersolat jamaah
  3. Menanti solat setelah solat


* Kemungkinan terdapat hadith-hadith yang tidak mencapai darjat sohih disebutkan di dalam kitab ini, namun Al-Hafizh Ibn Hajar telahpun mengisyaratkan melalui penggunaan lafaz "Diriwayatkan" sebagai contoh. Hal ini adalah tidak asing lagi buat sesiapa yang mempelajari ilmu Mustholah Hadith. Harap maklum.


Bersambung...

No comments: