Thursday, June 23, 2011

ILMU JARH WA TA'DIL DI DALAM POLITIK

Bismillah.

Di antara salah satu cabang ilmu di dalam ilmu hadith adalah apa yang dinamakan ilmu Al Jarh wa Ta'dil.

Ilmu ini membahaskan kecacatan (sifat/perangai perawi yang menyebabkan periwayatannya ditolak) dan 'adalah ( keadaaan perangai/sifat para perawi yang membolehkan periwayatannya diterima).

Jika kita meneliti sejarah ilmu ini, akan kita dapati para ulama terdahulu sangat mengambil berat berkenaan ilmu ini dengan memperingatkan kepada penuntut ilmu agar tidak mengambil riwayat daripada fulan ini atau fulan itu yang terdapat kecacatan di dalam keperibadian mereka.

Kini kita dapati ilmu hadith seolahnya bersemarak di merata-rata di negara kita.

Nah! Kita dapati ada di kalangan yang dikenal (di kalangan pengkagumnya) sebagai pakar hadith atau tokohnya sering saja berdegar-degar menyatakan kedhaifan hadith sekian dan sekian dengan menyebut kecacatan/ menjarh para perawi yang telah pun meninggal ratusan tahun dahulu.

Dengan itu juga, mereka ini memperingatkan orang ramai bahawa hadith ini dhaif, hadith itu maudhu', perawi ini dhaif, perawi itu cacat dan sebagainya.

Namun, yang ingin dipertanyakan di sini, apakah ilmu Jarh wa Ta'dil ini hanya terpakai untuk menjarh atau menta'dilkan para perawi yang telah meninggal ratusan tahun dahulu sahaja?

Yang ada dikalangan mereka itu (para perawi yang didhaifkan) tercatat di dalam sejarah dengan sumbangan seorang daripada mereka terhadap agama lebih banyak daripada sumbangan seribu orang yang digelar ulama zaman ini.

Seharusnya ilmu ini patutlah dibawa ke tengah masyarakat semula oleh mereka yang digelar tokoh/sarjana ini dengan menggunakan neraca Al Jarh wa Ta'dil dalam mengingatkan masyarakat dan menyelamatkan mereka daripada kebohongan-kebohongan dan kecacatan para ahli politik di negara kita.

Kita dapat mendengar kata-kata mereka itu yang menyebut nama fulan dan fulan sebagai dhaif, sedangkan nama yang disebutkan itu merupakan tokoh ulama yang besar pada zamannya. Mungkin saja ia dhaif dari segi hafalannya yang bercampur di akhir usia.

Tetapi yang ingin ditekankan di sini adalah betapa lidah itu amat mudah untuk menyebut kecacatan perawi yang telah lama meninggal dahulu. Mungkin ada di antara nama yang disebutkan itu telah melangkahkan kakinya ke dalam syurga.

Kita seringkali dapat mendengar orang mengkritik tokoh-tokoh ulama lampau. Maka mengapakah lidah itu bertukar menjadi kelu untuk menjarh ta'dilkan para politikus dan pengeksploit agama yang berkeliaran di dalam masyarakat di negara kita hari ini sehingga dengan itu masyarakat menjadi selamat daripada tipu daya mereka? 

Apakah ilmu ini sekadar terbatas untuk menilai para perawi hadith semata-mata?

Sedangkan pada zaman kita ini, para politikus dan pengeksploit agama itulah yang sepatutnya lebih layak ditimbang di dalam neraca Jarh wa Ta'dil berbanding orang lain.

اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه. وأرنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
"Ya Allah! Tunjukkanlah kami kebenaran itu sebagai kebenaran, dan rezekikanlah kami untuk mengikutinya. Dan tunjukkanlah kebatilan itu sebagai kebatilan, dan rezekikanlah kami untuk menjauhinya".

Alangkah banyaknya orang yang mengetahui kebenaran namun tidak dapat atau tidak ingin mengikutinya. Dan betapa ramai pula yang mengetahui kebatilan, namun tidak pula dapat atau ingin menjauhinya.

Sesungguhnya amat menghairankan melihatkan orang yang digelar ulama dan orang agama yang bersilat lidah menafikan terang kebenaran hanya kerana ingin membela kebatilan seorang fulan dan khayalan indahnya mabuk anggur kekuasaan lalu membawa dalil-dalil dan istilah-istilah arab bagi menjustifikasikan tindakan yang jelas menconteng arang ke wajah Islam.

Kepada Allah jualah kita memohon keselamatan. Wallahua'lam.