Wednesday, January 4, 2012

BAGAIMANA SEHARUSNYA KITA BERPOLITIK? - #2

Sambungan..

Tidak sesuainya demokrasi dengan cara berpolitik mengikut syariat dapat kita bayangkan mengikut situasi berikut:-

Kita bayangkan seandainya puak2 LGBT (anda boleh menggooglenya sendiri jika belum tahu maknanya) menjadi majoriti yang bermakna undi (baca: kuasa) penentu di dalam suatu kawasan Parlimen. Lalu, oleh kerana sistem demokrasi menentukan kemenangan berdasarkan undi terbanyak, maka pihak parti2 yang bertanding akan berusaha memenangi hati golongan ini dan golongan tersebut pula akan mengambil kesempatan membuat tuntutan2 mereka. Dan anda boleh bayangkan cerita selanjutnya.

Demikian juga jika sesebuah negara, majoriti pengundinya adalah masyarakat yang tidak beragama (dalam ertikata tidak mengamalkan hidup beragama), yang mahukan kebebasan tanpa batas agama dan adat (yang baik2 saja) , apakah anda mengira pilihan mereka adalah pilihan yang baik?

*Penilaian tentang "baik" itu sesuatu yang subjektif dan relatif. Boleh jadi sesuatu yang dianggap baik oleh sesuatu kelompok tidak baik pada pandangan kelompok yang lain. Oleh yang demikian kita mesti kembali kepada penilaian Allah SWT tentang apakah yang dikehendaki dengan kebaikan di sisiNya. Tentu apa yang baik di sisi SyariatNya.

Nanti ada pula yang menjawab: "Agama lain pun menganjurkan kebaikan juga!". Jika anda seorang Islam dan anda masih mengakui dan mengiktiraf agama lain sebagai baik juga sebagaimana Islam, maka ia berbahaya kepada aqidah anda.  

Tak apa, hal ini kita bincang nanti2 lah.


Kembali kepada perbincangan asal kita.
Meskipun demokrasi dengan segala kepincangannya itu (dan banyak lagi), tetapi disebabkan kita kini berada di dalam sistem ini, maka mahu tidak mahu kita perlu menyertainya (dengan syarat2nya -kena buka entry lain pula nanti untuk topik syarat2 ni-)

Jika anda seorang yang sudah merasa amat mual dengan kerenah para politikus (memang benar pun), atau merasa demokrasi bukan ajaran Islam a.k.a bid'ah dholalah (betul bukan dari ajaran Islam, tapi bid'ah dholalah tu tidak tepat kerana ini adalah urusan pentadbiran, yakni urusan keduniaan, maka tidak tepat jika diistilahkan bid'ah dholalah), atau disebabkan anda mengatakan ia bukan "cara Nabi SAW" atau lain2 sebab, LALU anda mengambil keputusan tidak ingin mengambil tahu lagi hal politik DAN tidak mahu mendaftar sebagai pengundi atau tidak mahu mengundi, MAKA ini adalah sikap yang SAMASEKALI TIDAK TEPAT!

Sabar! Nanti dulu!
Kenapa saya katakan sikap anda itu tidak tepat? Kerana jika sikap sebegitu diambil oleh ribuan, atau ratusan ribu mereka yang layak mengundi di dalam negara ini dari kalangan orang Islam sedangkan golongan bukan Islam tetap keluar mengundi, anda bayangkan apa yang bakal terjadi!

Dengan itu, sikap kita yang pertama di dalam berpolitik adalah mengambil tahu perkembangan politik semasa negara khasnya dan dunia secara amnya serta mendaftar diri sebagai pengundi dan gunakan hak anda untuk mengundi.

Inilah jawapan yang pertama bagi tajuk entry kita.

"OK! Tapi, kalau kami mengundi, nak pangkah siapa nanti?"

Soalan tu, kita jawab nanti2.. OK? Cun!
Jom solat dulu!

Bersambung...

BAGAIMANA SEHARUSNYA KITA BERPOLITIK? - #1

Politik adalah sesuatu yang amat menarik minat aku sedari kecil. Kerana politik berhubungkait dengan boleh dikatakan segala perkara di dalam kehidupan kita.

Pendidikan berkait politik, agama berkait politik, hiburan berkait politik, pentadbiran berkait politik, sukan, kebajikan, kehakiman dan semua aspeknya.

Berbicara perihal politik jangan hendaknya menjadikan kita sempit cara berfikir dengan spontan menggambarkan ia dengan politik kepartian, hijau dan biru, dacing dan bulan mengambang, keris dan mata All seeing eye, atau fulan itu dan fulan ini. Namun inilah yang banyak terjadi.

Politik adalah suatu jalan, satu seni, satu kepakaran yang memerlukan asahan minda yang tajam, satu gerakan mengunggulkan suatu negara, agama atau bangsa, satu kelicikan mendepani cabaran dan pelbagai lagi.

Oleh kerana itu, politik memerlukan hati2 yang beriman, jiwa2 yang yang yakin dengan janji2 Tuhan, minda yang tajam menganalisis sekitaran dan putaran roda zaman, firasat dan ilmu kejiwaan yang mampu membaca dan merangka taktik dan strategi berpandukan tanda2 dan membedah berita di sebalik berita2, kepintaran yang sempurna, kesabaran yang maksima serta kemahuan yang tega.

Ternyata apabila sedemikian, tidak semua layak untuknya. Apalagi untuk turut sama menjadi pembuat dan penentu keputusan politik sesebuah negara. Namun datang demokrasi menghalalkannya...

Berpolitik cara demokrasi, nenek tua kurang upaya yang sudah tidak ingin lagi mengambil tahu perkembangan semasa negara pun turut sama disorong berkerusi roda bagi menentukan nasib negara.

Berpolitik cara demokrasi, seorang pemuda yang tidak tahu-menahu selain "hura-hura" turut diajak menentukan nasib negara.

Berpolitik cara demokrasi, rakyat di hujung negeri yang maklumatnya dari akhbar perdana atau akhbar lidah parti, berita tivi atau ceramah anjuran parti, atau sekadar telahan-telahan dan kesimpulan2 dari sembang2 kedai kopi, turut sama digesa menetukan nasib negara. Sedangkan maklumat yang berat sebelah sudah tentunya tidak dapat mendatangkan sudut pandang yang adil.

Berpolitik cara demokrasi, selak kain sana selak kain sini, gelar buruk sebelah sana gelar buruk sini, umpat sana umpat sini, caci sana caci sini, hanya kerana kerusi persaudaraan Islam tolak ke tepi, biar menang jadi arang kalah jadi abu. Asal geng kita biar kafir sekalipun, beri undi, walaupun lawan yang satu lagi Muslim, hanya berlainan parti.

Jika anda seorang Muslim, lalu di kawasan anda seorang Muslim calon parti lawan bertanding melawan calon bukan Muslim parti komponen/ sepakatan parti anda, siapakah calon yang akan anda pangkah? Jika anda memangkah calon bukan Muslim, maka ketahuilah (dalam bahasa yang sopannya) bahawa anda telah menjadikan Islam itu lebih rendah.

Seorang Muslim selamanya lebih tinggi berbanding seorang kafir, sekalipun si Muslim itu seorang hamba yang hitam sedangkan si kafir itu tetaplah tidak dianggap mulia sekalipun ia seorang raja.

Apakah anda akan mengatakan Umayyah bin Khalaf -penguasa kafir Quraisy Makkah- itukah yang lebih mulia, atau hambanya Bilal yang lebih mulia? Apakah sebabnya? Tentunya nilaian Islamnya.
Namun, politik kepartian berasaskan demokrasi telah membutakan sekian banyak matahati Muslim untuk memandang dari jendela ini..


Bersambung..