Thursday, September 8, 2011

BERSEDERHANALAH..

Telah berkata Alfindani di madrasahnya setelah memuji Allah dan berselawat kepada Rasulillah SAW..

***

Jika engkau mengasihi seseorang, maka berpada-padalah. Kerana mungkin saja ia akan bertukar menjadi orang yang engkau benci esok hari. Seandainya engkau membenci seseorang, beringat-ingatlah. Jangan melampaui batas. Kerana, boleh jadi saja suatu waktu ia akan menjadi orang yang engkau cintai.

Hati kita semua di dalam genggaman Tuhan yang Maha Pengasih. Ia berkuasa membolak-balikkan mengikut yang dikehendakiNya. Kerana itu engkau dapati pada dirimu sendiri, sekejap engkau dalam keadaan suka, kemudian bertukar duka, risau, sedih, gusar, tidak tentu arah dan sebagainya lagi yang jika engkau ingin menghitungnya pasti tidaklah engkau mampu. Namun semua itu tidak luput samasekali daripada pengetahuan Tuhanmu, Allah Yang Maha Mengetahui.

"Dia mengetahui pandangan mata yang khianat dan apa yang tersembunyi di dalam lubuk hati.."

"Ketahuilah bahawa Allah mengetahui apa yang berada di dalam dirimu, maka berjaga-jagalah.."

Meminati, mengkagumi, menyayangi, mencintai seseorang atau sesuatu janganlah hendaknya menjadikan matamu buta daripada kekurangan-kekurangannya. Lalu engkau bertukar menjadi seorang pentaksub yang berkelakuan seolah-olah lembu dicucuk hidung yang bersedia untuk ditarik dan diseret ke mana sahaja.

Kerana engkau sudah mencampakkan anugerah Tuhan yang terbesar kepada dirimu berupa akal yang membezakan dirimu daripada binatang ternak, lalu engkau merelakan dirimu dengan kehinaan yang akan berakhir dengan kebinasaan dan kecelakaan. Seandainya engkau tidak bertaubat dan kembali kepada kesedaran.

"Demi sesungguhnya telah kami campakkan ke dalam Jahannam itu ramai daripada kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati namun tidak memikirkan dengannya. Mereka memiliki mata, namun tidak melihat dengannya. Dan mereka mempunyai telinga, namun tidak mendengarkan dengannya. Mereka itulah seperti binatang ternak. Bahkan mereka lebih sesat (teruk lagi). Mereka itulah orang-orang yang lalai".

Ketika Ibrahim Khalilullah bertindak memecahkan berhala sembahan kaumnya dan meninggalkan satu berhala yang terbesar dengan digantungkan kapak pada lehernya, lalu kaumnya yang baru pulang dari pesta keramaian merasa amat terkejut menyaksikan apa yang telah berlaku. Lalu setelah dimaklumkan bahawa Nabi Ibrahim sebelum itu pernah mencela berhala-berhala mereka, lantas mereka memanggilnya untuk disoal siasat.

Tatkala Baginda menempelak mereka dengan menyuruh mereka menanyakan kepada berhala yang besar itu, maka kembalilah semula kesedaran mereka bahawa berhala yang mereka sembah selama ini tidak berdaya untuk melakukan suatu apa pun. Nah! Setelah itu apa yang berlaku? Ketaksuban telah menghalang mereka daripada kembali kepada Allah dan menerima kebenaran, sekalipun bukti terbentang di hadapan mereka. Engkau boleh melihat terjemahan kisah ini di dalam Surah Al-Anbiya jika engkau mahu.

Kerana itu aku mengingatkan diriku dan engkau semua agar bersederhana supaya tidak terjerumus ke lembah ketaksuban, lantas engkau binasa!

Ya Allah, jadikanlah kami daripada golongan yang mendengar perkataan-perkataan, lalu mengikuti yang terbaik di antaranya.. Ameen.

Hari ini, di zaman ini, kecintaan dan ketaksuban manusia -termasuk umat Islam- bukan lagi pada berhala-berhala berupa batu-batu yang diukir lalu disembah. Tetapi berhala-berhala itu telah menjelma bentuknya berupa ajaran-ajaran sesat berjenama agama, pegangan-pegangan parti, ketaksuban kepada pemimpin parti, wang ringgit dan kebendaan, ketaksuban kepada akal sehingga menakwilkan nas secara menyeleweng dan seribu satu macam lagi jika hendak disenaraikan.

Engkau dapat melihat realiti di sekelilingmu di mana sebahagian manusia yang taksub ini sehingga orang yang berakal sihat akan kehairanan dan tercengang-tercengang bagaimanakah ia menjadi sebegitu taksub. Wahai fulan! Jangan engkau mudah terpengaruh dengan kepandaian berkata-kata. Atau jubah serban yang dikenakan seseorang. Atau gelaran berbau agama yang ditabalkan pada seseorang atau apa jua.

Sesungguhnya kebenaran itu tidak dikenal melalui orangnya, namun kenalilah kebenaran, kelak engkau akan mengenal orang-orangnya.

Di kesempatan ini dan berkait dengan ini, marilah kita mengingat kembali seuntaian doa yang begitu indah yang diajarkan kepada kita untuk membaca dan menghayatinya dalam memohon kepada Yang Maha Esa.

"Ya Allah, tunjukkanlah kepada kami kebenaran itu sebagai satu kebenaran, dan anugerahkanlah kami untuk mengikutinya. Tunjukkanlah pula kepada kami kebatilan itu sebagai satu kebatilan, dan anugerahkanlah kami untuk menjauhinya.."

Alangkah indahnya doa ini! Bukankah di zaman ini kebenaran itu seringkali sahaja dianggap seuatu yang batil, sedangkan yang batil itu pula yang dianggap sebagai sesuatu yang benar?
Sesungguhnya syaitan telah menghiaskan kebatilan itu sehingga menjadikan ia seuatu yang tampak menarik di dalam pandangan hawa nafsu.

Inilah zamannya yang mana hal itu telahpun disebut oleh Nabi SAW di dalam hadithnya berkenaan akhir zaman. Inilah zaman dimana fitnah-fitnah berterbangan dan memasuki setiap rumah, lalu kebohongan tampak dan menjadi biasa, lantas kebatilan bermaharajalela sehinggakan generasi yang lahir seterusnya membesar di dalam kebatilan lantas menganggapnya satu budaya. Na'uzubillah min zalik.

Ah! Betapa ramainya orang yang menginginkan kebaikan, namun ia tersalah jalan. Betapa ramai pula yang mengetahui kebenaran, namun ketaksuban telah menghalanginya daripada menerima kebenaran.

"Mentari bersinar terang, namun seorang yang masih ingin menyambung tidurnya menarik selimut menutup matanya sambil bergumam; "malam masih panjang!"

Semoga Allah Yang Maha Pengasih berkenan menyelamatkan aku dan kamu dengan berkatNya daripada menjadi seperti itu.

"Ya Allah! Anugerahkanlah kami kebaikan dunia dan akhirat serta jauhkanlah kami dari azab nerakamu". Ameen.

No comments: