Monday, June 20, 2011

NYANYIAN BUKANLAH JALAN MENUJU TUHAN...

Nyanyian terkadang boleh menjauhkan seseorang daripada Tuhan.

Hati yang (terlalu) disibukkan dengan selain ingatan kepadaNya akan mewariskan kekesatan dan kekasaran serta keliaran daripada meraih limpahan cinta dan kasihNya.

Sebuah gelas yang penuh berisi air tidak mungkin dapat lagi diisi, melainkan air keruh ingatan kepada selainNya ditumpahkan bagi digantikan dengan air cintaNya yang bening dan suci.

Aku pernah menulis berkenaan nyanyian di sini dan sini, bukanlah bertujuan mengajak sesiapa untuk memenuhkan ruang hatinya dengan lagu-lagu atau menghabiskan umurnya dengan mendengar lagu-lagu semata. Kalla wa Haasya.

Aku menulisnya sekadar untuk menjernihkan keruh pemikiran sesetengah manusia yang melulu mengharamkan apa saja yang bernama nyanyian dan lagu-lagu.

Demikianlah..

Nyanyian bukanlah jalan menuju Tuhan. Ia hanyalah kekadang penghilang lelah di dalam perjalanan. Seumpama para penanggung barang di limbungan kapal, yang melantunkan nyanyian bagi melupakan kelelahan dan letihnya badan, lalu barang-barang diangkut satu demi satu berterusan seolah ringan.

Jalan menuju Tuhan itu panjang. Laluannya pula penuh ranjau dan jurang. Maka sekali-sekala diperlukan nyanyian sekadar menghilangkan kelelahan mengarung sebuah kembara yang akhirnya adalah syurga.

No comments: