Monday, February 8, 2010

re: SEBUAH PERTEMUAN


Semalam, 13 April 2008, 
PWTC, Pesta Buku Antarabangsa
Pertemuan tak disangka
Dengan seorang sahabat lama.

Aku kagum melihat kejernihan wajahnya.
Aku yakin ianya adalah pancaran nur Al Quran
Yang menerangi hatinya sentiasa
Lantas terpancar melalui wajah dan kilau sinar matanya.


Kaget sehingga kami tidak berpelukan seperti biasanya
berbual kami sebentar cuma,
Terlalu singkat bagi sebuah pertemuan yang hangat.
Dan sepanjang pertemuan itu
Tangannya erat menggenggam tanganku
Seakan tidak mahu melepaskan


Aku dapat merasakan aliran cinta
Yang mengalir melalui genggam jemarinya
Aku dapat merasakan hangat rindunya
Setelah lamanya perpisahan
Dan betapa aku telah berubah banyak
Sedang dia masih istiqamah seperti dahulunya


Mungkinkah dia sendiri merasa
Bahawa aku telah tersasar
Dan genggamannya yang erat membawa isyarat
“kembalilah menjadi dirimu yang dahulu wahai sahabat..


Mungkinkah dari pengalaman kami bersahabat
Serta pancaran kejernihan hatinya
Lalu ia melihat
Nur pada wajahku sudah mula memudar
Dan genggaman erat jemarinya berbicara
“Kembalikanlah nur Al Quran yang dahulunya
Di wajahmu sentiasa terpancar sinarnya..”


Dan kami berpisah
Setelah aku menanyakan arah
Dan akhirnya kami berpelukan
Setelah itu meneruskan langkahan..


Semenjak saat itu dan sehingga kini
Aku tidak lepas berfikir dan bermuhasabah
Ohhh… betapa aku telah hilang arah
Sedang para sahabatku telah jauh melangkah..


Di ruang ini aku bertafakur
Sampai bila aku ingin terus-terusan begini
Bagai mengejar fatamorgana di tengah hari
Seolah berlari mengejar pelangi

Ku capai semula mushaf kecilku
Lama benar tidak ku sentuh “dirimu”
Dan aku mula membaca
Ayat-ayat suci ini benar-benar meruntun jiwa…


Oh engkau!
Milikilah sahabat yang benar
Yang mana melihatnya sahaja sudah mengingatkanmu
negeri akhirat
bergaul dengannya menjadikan dirimu sentiasa ingat
ujarannya adalah ibarat
perbuatannya adalah teladan
renungannya sahaja cukup menjadikanmu rindukan TUHAN…


Ohh Mentari Kehidupanku!
Himpunkan kami seperti dahulu…

No comments: